SRH University
Professor

Prof. Dr. Anabel Ternès von Hattburg

Professor for International Business Administration, Managing Director of the Instituts für Nachhaltigkeitsmanagement (IISM), Social Impact Ambassador

About me

2020 - Present

Director Future Strategy Education & Health, SRH Bildung

2012 - Present

Professor of Business Administration, Communication Management and Digitization, Berlin School of Management

2008 - Present

CEO, CFO, CMO in startups, among others GetYourWings, HealthMedo, CoCarrier, …

2006 - 2008

Head of Business Development Luxury Europe & Head of Retail Central Europe and Emerging Markets, Samsonite

2004 - 2006

Sales Director, Fielmann

2002 - 2004

Part-Time: Doctorate (Dr. phil.) at the University of Magdeburg, Faculty of Humanities, Social Sciences and Education

Topic "The Aesthetic Play of Text, Reader and Author"

2001 - 2002

Part-time: Diploma in Education, focus on psychology, media education and media didactics, University of Osnabrück

1997 - 2004

Head of Marketing and Sales Development, IHR

1997 - 2001

Part-time: Diploma in Business Administration, Distance Learning University in Hagen, Germany

1991 - 1998

1st and 2nd State Examination Sec. I/II: German, Catholic Religion, History, Education, Psychology, Political Science, Universities of Cologne and Osnabrück

1991 - 1994

Master: German Studies, Catholic Theology, History, Universities of Cologne and Osnabrück

Research Foci

  • New Work, e. g. SOMFY: Home office feasibility study 
  • Corporate Health and Learning Management, e. g.  BrainLight: Study on relaxation procedures for corporate health management and learning management
  • ELearning, e. g. Kiron Open Higher Education: Transfer coaching
  • Digital Leadership, e. g. BOSCH: Training program feasibility study
  • Sustainable Digital Business Development,  e. g. Autobooker: Expansion strategy
  • Consumer 4.0, e. g. Thesis: Acceptance analysis and study on customer communications
  • Communication in the Digital Era, e. g. Initiative Green Belt Europe: Internal and external Web 1.0 and 2.0 communications feasibility study
  • Digital Competence Training,  e. g. Guiding for Future: Survey about worldwide Digital Competence Training organizations, their topics, methods, didactics

Publications

Ternès von Hattburg, A. (2021): Generationswechsel In: Rainer Gröber & Inga Dransfeld-Haase (Hrsg.): Strategische Personalarbeit in der Transformation - Partizipation und Mitbestimmung für ein erfolgreiches HRM. Bund-Verlag, S. 631 – 649.

Ternès, A., (2022): Digitale Bildung ermöglichen. In: Verantwortung. Das Magazin für Nachhaltigkeit, CSR und innovatives Wachstum 01, 2022. FAZ Institut, S. 54 – 56, online unter: www.faz-institut.de/plattformen/verantwortung1/magazin/aktuelle-ausgabe/

Ternès von Hattburg, A. (2022): Ein neues nachhaltiges Bildungswesen ist nötig: Als Fundament für eine nachhaltige Entwicklung sowie für unsere Gesellschaft und Umwelt. In: Bulletin Online 2022 BCCG Future Relations und gemeinsame Zukunftsthemen, S. 42-47.

Ternès von Hattburg, A. (2021): Faktor Menschlichkeit: Erfolgsgarant für Digital Leadership. In: Jens Nachtwei & Antonia Sureth (Hrsg.): Sonderband Zukunft der Arbeit (Human Resources Consulting Review. Band 12). VQP. https://www.sonderbandzukunftderarbeit.de, S. 362 – 366.

Grünberg, A., Pechstein, A., Spiegel, P., Ternès, A. (Hrsg.; 2021): Future Skills. 30 Zukunftsentscheidende Kompetenzen und wie wir sie lernen können. München: Vahlen.

Ternès, A. (2021):Ferngesteuert?! Hin zur Digitalen Souveränität. Wiesbaden: Springer.

Ternès von Hattburg, A. (2020): Faktor Menschlichkeit: Erfolgsgarant für Digital Leadership. In: Jens Nachtwei & Antonia Sureth (Hrsg.): Sonderband Zukunft der Arbeit (Human Resources Consulting Review. Band 12). VQP. https://www.sonderbandzukunftderarbeit.de, S. 362 – 366.

Ternès von Hattburg, A. (2020): Wenn Digitalisierung mehr als ökonomischer Selbstzweck sein soll – Digitale Lernformate zur Optimierung individuellen lebenslangen Lernens. In: Digitale Strategien im Training. 11 Impulse für digitale Lehr- und Lernformate im Training und in der Weiterbildung. Hrsg. Walker, B. Offenbach: Gabal / Jünger Medien, S. 80-89.

Ternès von Hattburg, A., Schäfer, M. (2020; Hrsg.): Digitalpakt – was nun? Ideen und Konzepte für zukunftsorientiertes Lernen. Wiesbaden: Springer VS.

Ternès, A., Troxler, C. (2020): Gesunde Digitalisierung heißt: Der Mensch steht im Mittelpunkt. In: Gesundheit – Arbeit – Prävention. Tagungsband zum 3. Kongress für Betriebliches Gesundheitsmanagement. Hrsg. SRH Fernhochschule. Wiesbaden: Springer Gabler, S. 33 – 48.

Ternès, A. (2019): Gesunde Digitalisierung. In: Springer Gabler Wirtschaftslexikon. Wiesbaden: Springer Gabler, online unter:  https://wirtschaftslexikon.gabler.de/definition/gesunde-digitalisierung-121647/version-371738, zuletzt abgerufen am 30.10.2019.

Ternès, A. (Hrsg.; 2019): Digitalisierung als Chancengeber. Wie KI, 3D-Druck, Virtual Reality und Co. Neue berufliche Perspektiven eröffnen. Mit einem Geleitwort von Brigitte Zypries. Wiesbaden: Springer Gabler.

Ternès, A. (2019): Orientierungsmodelle und Digitalisierung: Kommunikationsprozesse im Wandel. München: de Gruyter Oldenbourg.

Ternès, A. (2019): Digitale Tools strategisch einsetzen. In: Sales Excellence 4, S. 48-51.

Hamed, S., El-Bassiouny, N., Ternès, A. (2019): Hospital Servicescape Design for Inpatient Wellbeing. In: Services Marketing Quarterly 4, S. 1-32.

Ternès, A., Englert, M. (Hrsg.; 2019): Nachhaltiges Management. Wiesbaden: Springer Gabler.

Ternès, A. (2019): Storytelling: Das Erfolgspotenzial einer guten Geschichte nutzen. In: Sales Excellence 1-2, S. 36-39.

Ternès, A. (2018): Betriebliches Gesundheitsmanagement und Start-ups - eine wirkungsvolle Verbindung. In: BGM - Ein Erfolgsfaktor für Unternehmen. Lösungen, Beispiele, Handlungs-anleitungen. Hrsg. Pfannstiel, Mario A., Mehlich, Harald. Wiesbaden: Springer Gabler, S. 1 - 18.

Ternès, A., Wilke, C.-D. (Hrsg.; 2018): Agenda HR – Digitalisierung, Arbeit 4.0, New Leadership. Was Personalverantwortliche und Management jetzt nicht verpassen sollten. Wiesbaden: Springer Gabler.

Ternès, A., Hagemes, H.-P. (2018): Die Digitalisierung frisst ihre User. Der digitale Wahnsinn und wie Sie ihn beherrschen. Wiesbaden: Springer.

Ternès, A. (2017): Digitale Kompetenz. CSR-Wiki. In: https://www.csr-news.net/news/2017/06/11/digitale-kompetenz/, zuletzt abgerufen am 15.6.2017.

Ternès, A., Klenke, B., Schmidtbleicher, B., Jerusel, M. (2017): Integriertes Betriebliches Gesundheitsmanagement. Sensibilisierungs-, Kommunikations- und Motivationsstrategien. Wiesbaden: Springer Gabler.

Ternès, A. (2017): Bedarf an neuen Inhalten und Formen in der Weiterbildung. Schwerpunkt Digitalisierung. In: Sales Management Review 1, S. 22 – 27.

Ternès, A., Fiederer, S. (2016): Effiziente Krisenkommunikation – transparent und authentisch. Wiesbaden: Springer Gabler.

Britze, N., Büsch, V., Hessel, F., Stähler, T., Ternès, A. (2016): Die steigende Bedeutung des betrieblichen Demografie- und Gesundheitsmanagements im 21. Jahrhundert. In: Herausforderung Management. Hrsg. D. Schultze-Seehof u. J. Winterberg. Heidelberg: Heidelberger Hochschulverlag, S. 62-79.

Hamed, S., Ternès, A., El-Bassiouny, N. (2016): Evidence-Based Design and Transformative Service Research Application for Achieving Sustainable Healthcare Services: A Developing Country Perspective. In: International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing Vol. 10 Iss 2 pp. 214 – 229. Permanent link to this document: http://dx.doi.org/10.1108/IJPHM-10-2013-0058

Ghadiri, A., Ternès, A., Peters, Th. (2016) : Trends im Betrieblichen Gesundheitsmanagement: Ansätze aus Forschung und Praxis. Wiesbaden: Springer Gabler.

Ternès, A. (2016): Intertextualität. Der Text als Collage. Unter Mitarbeit von J. Haidinger. Wiesbaden: Springer VS.

Ternès, A., Towers, I., Jerusel, M. (2015): Konsumentenverhalten im Zeitalter der Digitalisierung. Trends: E-Commerce, M-Commerce und Connected Retail. Wiesbaden: Springer Gabler. 

Ternès, A., Towers, I., Jerusel, M. (2015): Konsumentenverhalten im Zeitalter der Mass Customization. Trends: Individualisierung und Nachhaltigkeit. Wiesbaden: Springer Gabler.

Ternès, A., Towers, I. (Hrsg.; 2014): Internationale Trends in der Markenkommunikation: Was Globalisierung, neue Medien und Nachhaltigkeit erfordern. Wiesbaden: Springer Gabler.

Ternès, A., Towers, I., Gursch, F., Gursch, G. (2014): Corporate Communication as a Key to Corporate Success – Key Findings to be Adapted by SMEs. In: SOP Transactions on Marketing Research 1, pp. 1 - 8.

Ternès, A., Rostomyan, A. (2014): Communication and Ethics in Germany and Armenia: What ethical responsibilities do teachers have in education management? In: International Journal of Education and Research 2, 3, pp. 1 - 30.

Ternès, A., Beuttel, N. (2014): How Social are Social Media? On the Communication Culture of Contributors in Knowledge Oriented Social Media. In: From Communication Landscapes To Bullying Battlegrounds. Ed. by Sibel Aydin and May A. Webber. Oxford: Inter-Disciplinary Press, pp. 35 - 50.

Ternès, A. (2013): Nachhaltige Kommunikation. Hrsg. Springer Gabler Publishing. Gabler Wirtschaftslexikon. In: http://wirtschaftslexikon.gabler.de/ Archiv/780593392/nachhaltige-kommunikation-v1.html.

Ternès, A., Prigge, Ph. (2013): Glaubwürdigkeit zählt - Die Wirkung der Selbstdarstellung von Politikern in Facebook-Profilen in Bezug Hinblick auf Authentizität. In: Authentizität in der Online- Kommunikation. Hrsg. Emmer, Martin, Filipovic, Alexander, Schmidt, Jan-Hinrik und Stapf, Ingrid. Weinheim: Beltz Juventa, S. 195 – 206.

Ternès, A. (Ed.; 2013): Communication: Breakdowns and Breakthroughs. Oxford: Inter-Disciplinary Press.

Ternès, A. (2012): Marketing inzerátov práce: ktoré formulácie sú najúspešnejšie na získanie najlepšieho kandidáta? The Marketing of Job Advertisements: which wordings are the most successful to get the best candidate? In: Marketingové trendy v znalostnej spolocnosti. Ed. Katedra manazmentu Pedagogickej fakulty Katolickej universzity v Ruzomberku. Zbornik vedeckych Stati 1. Ruzomberok, pp. 27 - 38. 

Niermann, A. (2004): Das ästhetische Spiel von Text, Leser und Autor. Intertextualität neu gedacht an Adolf Muschgs Parzival-Rezeption Der Rote Ritter. Dissertation. Universität Magdeburg 2004. Europäische Hochschulschriften Bd. 1899. Frankfurt: Peter Lang.

Further commitment

Since 2020: Values Ambassador German Dream

Since 2020: Model Entrepreneur of the Women's Enterprise Initiative of the BMWi

Since 2020: Member of the Advisory Board Cybotics GmbH

Since 2020: Member of the Board of Directors of BCCG and Deputy Chair of the Board of Trustees of the BCCG Foundation

Since 2020: Trustee PLAN International Germany

Since 2020: Chairwoman of the Board of Trustees of the Flexible Working Foundation

Since 2020: Advisory Board Member and Director One Health Lab EUSG

Since 2019: Trustee of Stiftung Lesen

Since 2019: Mentor IWil

Since 2019: Mentor Founder Institute Frankfurt

Since 2019: Mentor GRACE - Accelerate Female Entrepreneurship

Since 2019: Deputy board member of Bitkom AK Arbeit 4.0

Since 2019: Ambassador Health Miss AI

2019-2020: Ambassador and Tribe Leader Digitization & Health Impact Hub

Since 2018: Co-Lead of the KAS Entrepreneur Network.

Since 2018: Advisory Board Member Sales Excellence, Springer Nature

Since 2018: Entrepreneur member of the IHK initiative IMMS

Since 2017: Berlin Science Ambassador

Since 2017: Advisory board member Initiative für Frühe Bildung e. V.

Since 2017: Board member NFTE Germany

Since 2017: Academic Ambassador telanto

Since 2016: Mentor StartupTEENS

2015 - 2018: Women's Advisory Board Hypovereinsbank

2013 - 2016: Member and expert for transformation management and governance of the National Platform Future City

2013 - 2017: Mentor New German Media Makers

2013 - 2014: Mentee Support Program PROFEM, TU Cottbus

Since 2012: Member of the Charter of Diversity

2012 - 2016: Mentor Deutschlandstiftung Integration

2010 - 2012: Head of PR Amnesty International Berlin Brandenburg

Since 2010: Member of Europa Professionell

1999 - 2000: Member of the jury for the selection of the Youth Literature Prize

1991 - 1994: Scholarship holder of the Konrad-Adenauer-Foundation for the highly gifted, graduate of the journalistic support program for young journalists

Learn more about our wide range of study programmes
Whether full-time or working while studying. Small or big city. Discover our study programmes at 18 modern campuses.