Head of Management der Kreativwirtschaft, Professor for Media Economics, Entrepreneurship Ambassador
E-Mail: | [email protected] |
Phone: | +49 30 51 56 50 910 |
Head of Management der Kreativwirtschaft, Professor for Media Economics, Entrepreneurship Ambassador
E-Mail: | [email protected] |
Phone: | +49 30 51 56 50 910 |
2019
Ambassador Entrepreneurship, SRH Berlin University of Applied Sciences
2018 - 2019
Vice President, SRH Hochschule der populären Künste (now: Berlin School of Popular Arts)
2018
Member of the Code of Conduct Commission, SRH Hochschule der populären Künste (now: Berlin School of Popular Arts)
2016
Deputy chairwoman of the examination board, SRH Hochschule der populären Künste (now: Berlin School of Popular Arts)
2013 - 2018
Head of the Institute for further education in the creative industries, SRH Hochschule der populären Künste (now: Berlin School of Popular Arts)
2013 - Present
Professor of Media Management, SRH Hochschule der populären Künste (now: Berlin School of Popular Arts)
2012
PhD (Dr. phil.) (part-time) at the Technical University of Ilmenau (TU Ilmenau), Faculty of Mathematics and Natural Sciences
Topic: "Integrated Corporate Communications in international companies - Development of a cross-national model for the process-oriented design of the integration of communication activities and communication tools and its application to a company in the agricultural engineering sector"
2011 - 2013
Post Doc, Center for Leading Innovation & Cooperation at Leipzig Graduate School of Management, General Manager collaborative project "ServProf - Learning and Living Service Professionalism" funded by the Federal Ministry of Education and Research
2007 - 2010
Mainau GmbH, Isle of Mainau, Head of Marketing: Communication, Sales and Cooperations
2003 - 2007
Corporate Marketing CLAAS KGaA mbH, Harsewinkel, Marketing Consultant: Market Research/Marketing Planning, Sales Promotion/International Exhibitions and Events
2002
Diploma in media science, TU Ilmenau
2000 - 2003
Südwestrundfunk (SWR), Stuttgart, independent production manager: TV productions
2018
Die Kultur- und Kreativwirtschaft in Deutschland – Kreativer Impulsgeber für die Gesamtwirtschaft: Die ökonomische Bedeutung der Kultur- und Kreativwirtschaft (KKW)
Schipanski, Agnes (2018): Die Kultur- und Kreativwirtschaft in Deutschland – Kreativer Impulsgeber für die Gesamtwirtschaft: Die ökonomische Bedeutung der Kultur- und Kreativwirtschaft (KKW); Keynote im Rahmen eines Fachgesprächs mit ausgewählten Experten aus der Kultur- und Kreativwirtschaft und Innovationsforschung zum Thema "Kreativwirtschaft und Innovationen" im Bundesministerium für Wirtschaft und Energie (BMWi), Berlin
2015
Nachhaltigkeit im politischen Diskurs – 2005/2014
Schipanski, Agnes (2015): „Nachhaltigkeit im politischen Diskurs – 2005/2014“; Forschungsvortrag auf der Konferenz zum Thema Nachhaltigkeitskommunikation an der SRH Hochschule der populären Künste (hdpk), Berlin
2013
Die transnational modulare Kommunikationsorganisation als innovative Organisationsform für die systematische Dienstleistungsentwicklung
Schipanski, Agnes (2013): „Die transnational modulare Kommunikationsorganisation als innovative Organisationsform für die systematische Dienstleistungsentwicklung“, Vortrag: Universität St. Gallen
2013
Die transnational modulare Kommunikationsorganisation als innovative Organisationsform für die systematische Dienstleistungsentwicklung
Schipanski, Agnes (2013): „Die transnational modulare Kommunikationsorganisation als innovative Organisationsform für die systematische Dienstleistungsentwicklung“ Vortrag im Rahmen der Vorlesungsreihe „Dienstleistungsengineering und -management (DEM)“ am Institut Wirtschaftsinformatik | Information Systems, Universität Kassel
2013
Dienstleistungsarbeit als Interaktionsarbeit – Konsequenzen für die Kompetenzentwicklung und Berufsbildung im Zukunftsfeld Dienstleistungsarbeit
Reichwald, Ralf, Agnes Schipanski (2013): Dienstleistungsarbeit als Interaktionsarbeit – Konsequenzen für die Kompetenzentwicklung und Berufsbildung im Zukunftsfeld Dienstleistungsarbeit, in: Jubiläumsschrift für Andreas Schelten, TUM School of Education, München.
2012
Mit Kommunikation zum unternehmerischen Erfolg: Prozessoptimierung durch integrierte Kommunikation
Schipanski, Agnes (2012): „Mit Kommunikation zum unternehmerischen Erfolg: Prozessoptimierung durch integrierte Kommunikation“ Vortrag im Rahmen einer Lehrveranstaltung am Lehrstuhl für Personalwirtschaft und Business Governance, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
2012
A long way home: how a corporate innovation community overcomes its political boundaries
Rau, Christiane, Anne-Katrin Neyer, Agnes Schipanski (2012): A long way home: how a corporate innovation community overcomes its political boundaries; EURAM Conference 2013.
2012
Zukunftsfeld Dienstleistungsarbeit. Professionalisierung – Wertschätzung – Interaktion
Reichwald, Ralf, Martin Frenz, Sibylle Hermann, Agnes Schipanski (Hrsg.) (2012): Zukunftsfeld Dienstleistungsarbeit. Professionalisierung – Wertschätzung – Interaktion, Wiesbaden: Gabler Verlag/ Springer Fachmedien
2012
Professionalisierung von Dienstleistungsarbeit und Innovationsfähigkeit in der Dienstleistungswirtschaft
Reichwald, Ralf, Angelika Pößl, Agnes Schipanski (2012): Professionalisierung von Dienstleistungsarbeit und Innovationsfähigkeit in der Dienstleistungswirtschaft, in: Zukunftsfeld Dienstleistungsarbeit. Professionalisierung – Wertschätzung – Interaktion. Reichwald, Ralf, Martin Frenz, Sibylle Hermann, Agnes Schipanski, Hrsg., 2012. S. 19-43.
2012
Integrierte Unternehmenskommunikation in international tätigen Unternehmen.
Schipanski, Agnes (2012): Integrierte Unternehmenskommunikation in international tätigen Unternehmen. Entwicklung eines länderübergreifenden Modells zur prozessorientierten Gestaltung der Integration von Kommunikationsaktivitäten und Kommunikationsmitteln und dessen Anwendung auf ein Unternehmen der Landtechnikbranche, Wiesbaden: Vieweg+Teubner Verlag.
Research Foci:
Research Projects:
Creative competence: New perspectives and economic significance, research project with students of the B.A. Media Management
2019: Nomination for "Professor of the Year" (UNICUM Foundation; under the auspices of the Federal Ministry of Education and Research and the Federal Ministry of Economics and Energy)
2018 – 2019: President of the Rotary Club Berlin-Funkturm
Since 2016: Rotary Club Berlin-Funkturm
2012 – 2016: Rotary Club Leipzig-Centrum
2009 – 2015: Skål International (International Organisation for Travel and Tourism Experts)
2009 – 2012: Rotary Club Konstanz-Mainau
2009: Internationaler Bodensee Verkehrsverein e.V., Member of the Board
2003: EUTOP Bruxelles S.A., Brussels, scholarship holder of the LEONARDO DA VINCI programme, TU Ilmenau
1997: Member of the Council, TU Ilmenau
Educational and research visits (selection):
2019: Lecturer assignment in San Francisco (Silicon Valley) and Washington D.C. for the event "Advances in Artificial Intelligence and their Political Implications", Konrad-Adenauer-Stiftung; participation in the conference: How will Artificial Intelligence Impact Democracy?
2017: Science representative of a delegation of the German Bundestag to Taiwan
Teaching assignments:
Organizational Theory and Organizational Practice -Newer Developments in Corporate Organization in the course of study Business Administration Service Management at the DHBW Stuttgart, summer semester 2016
Organizational Theory and Organizational Practice - Forms of Organizational Structure and Process Organization - Recent Developments in Corporate Organization in the course of study Business Administration Service Management at the DHBW Stuttgart, summer semester 2014
Organizational Theory and Organizational Practice - Forms of Organizational Structure and Process Organization - Recent Developments in Corporate Organization in the course of study BWL-Service Management at the DHBW Stuttgart, summer semester 2013
Organization and project management in the course of study Business Administration Service Management at the DHBW Stuttgart, summer semester 2012
Event series and panel discussions:
Since 2019: Organisation and moderation of the "Ambassador Talk": event format of the SRH Berlin University of Applied Sciences with ambassadors from different countries
2015: Organisation and management of the conference "Qualities of Sustainability Communication" together with Professor Clemens Schwender at the SRH University of Popular Arts (hdpk), Berlin
2011 – 2013: Organisation and management of several scientific and practice-oriented workshops, among others "Interaction Work", "Further Education as a Service", "Law as a Service"
2012: Panelist on the topic "Status Quo Vadis: On the current state of the cultural and creative industries in Saxony" at the first impulse conference on the cultural and creative industries in Saxony, Leipzig
2012: Panelist on the topic "FOCUS: Always something new! Innovations in the creative industries".