SRH University
Professor

Prof. Dr. Agnes Schipanski

Head of Management der Kreativwirtschaft, Professor for Media Economics, Entrepreneurship Ambassador

About me

2019

Ambassador Entrepreneurship, SRH Berlin University of Applied Sciences

2018 - 2019

Vice President, SRH Hochschule der populären Künste (now: Berlin School of Popular Arts)

2018

Member of the Code of Conduct Commission, SRH Hochschule der populären Künste (now: Berlin School of Popular Arts)

2016

Deputy chairwoman of the examination board, SRH Hochschule der populären Künste (now: Berlin School of Popular Arts)

2013 - 2018

Head of the Institute for further education in the creative industries, SRH Hochschule der populären Künste (now: Berlin School of Popular Arts)

2013 - Present

Professor of Media Management, SRH Hochschule der populären Künste (now: Berlin School of Popular Arts)

2012

PhD (Dr. phil.) (part-time) at the Technical University of Ilmenau (TU Ilmenau), Faculty of Mathematics and Natural Sciences

Topic: "Integrated Corporate Communications in international companies - Development of a cross-national model for the process-oriented design of the integration of communication activities and communication tools and its application to a company in the agricultural engineering sector"

2011 - 2013

Post Doc, Center for Leading Innovation & Cooperation at Leipzig Graduate School of Management, General Manager collaborative project "ServProf - Learning and Living Service Professionalism" funded by the Federal Ministry of Education and Research

2007 - 2010

Mainau GmbH, Isle of Mainau, Head of Marketing: Communication, Sales and Cooperations

2003 - 2007

Corporate Marketing CLAAS KGaA mbH, Harsewinkel, Marketing Consultant: Market Research/Marketing Planning, Sales Promotion/International Exhibitions and Events

2002

Diploma in media science, TU Ilmenau

2000 - 2003

Südwestrundfunk (SWR), Stuttgart, independent production manager: TV productions

Publications

2018
Die Kultur- und Kreativwirtschaft in Deutschland – Kreativer Impulsgeber für die Gesamtwirtschaft: Die ökonomische Bedeutung der Kultur- und Kreativwirtschaft (KKW)
 

Schipanski, Agnes (2018): Die Kultur- und Kreativwirtschaft in Deutschland – Kreativer Impulsgeber für die Gesamtwirtschaft: Die ökonomische Bedeutung der Kultur- und Kreativwirtschaft (KKW); Keynote im Rahmen eines Fachgesprächs mit ausgewählten Experten aus der Kultur- und Kreativwirtschaft und Innovationsforschung zum Thema "Kreativwirtschaft und Innovationen" im Bundesministerium für Wirtschaft und Energie (BMWi), Berlin

 

2015
Nachhaltigkeit im politischen Diskurs – 2005/2014
 

Schipanski, Agnes (2015): „Nachhaltigkeit im politischen Diskurs – 2005/2014“; Forschungsvortrag auf der Konferenz zum Thema Nachhaltigkeitskommunikation an der SRH Hochschule der populären Künste (hdpk), Berlin

 

2013
Die transnational modulare Kommunikationsorganisation als innovative Organisationsform für die systematische Dienstleistungsentwicklung
 

Schipanski, Agnes (2013): „Die transnational modulare Kommunikationsorganisation als innovative Organisationsform für die systematische Dienstleistungsentwicklung“, Vortrag: Universität St. Gallen

 

2013
Die transnational modulare Kommunikationsorganisation als innovative Organisationsform für die systematische Dienstleistungsentwicklung
 

Schipanski, Agnes (2013): „Die transnational modulare Kommunikationsorganisation als innovative Organisationsform für die systematische Dienstleistungsentwicklung“ Vortrag im Rahmen der Vorlesungsreihe „Dienstleistungsengineering und -management (DEM)“ am Institut Wirtschaftsinformatik | Information Systems, Universität Kassel

 

2013
Dienstleistungsarbeit als Interaktionsarbeit – Konsequenzen für die Kompetenzentwicklung und Berufsbildung im Zukunftsfeld Dienstleistungsarbeit
 

Reichwald, Ralf, Agnes Schipanski (2013): Dienstleistungsarbeit als Interaktionsarbeit – Konsequenzen für die Kompetenzentwicklung und Berufsbildung im Zukunftsfeld Dienstleistungsarbeit, in: Jubiläumsschrift für Andreas Schelten, TUM School of Education, München.

 

2012
Mit Kommunikation zum unternehmerischen Erfolg: Prozessoptimierung durch integrierte Kommunikation
 

Schipanski, Agnes (2012): „Mit Kommunikation zum unternehmerischen Erfolg: Prozessoptimierung durch integrierte Kommunikation“ Vortrag im Rahmen einer Lehrveranstaltung am Lehrstuhl für Personalwirtschaft und Business Governance, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg

 

2012
A long way home: how a corporate innovation community overcomes its political boundaries
 

Rau, Christiane, Anne-Katrin Neyer, Agnes Schipanski (2012): A long way home: how a corporate innovation community overcomes its political boundaries; EURAM Conference 2013.

 

2012
Zukunftsfeld Dienstleistungsarbeit. Professionalisierung – Wertschätzung – Interaktion
 

Reichwald, Ralf, Martin Frenz, Sibylle Hermann, Agnes Schipanski (Hrsg.) (2012): Zukunftsfeld Dienstleistungsarbeit. Professionalisierung – Wertschätzung – Interaktion, Wiesbaden: Gabler Verlag/ Springer Fachmedien

 

2012
Professionalisierung von Dienstleistungsarbeit und Innovationsfähigkeit in der Dienstleistungswirtschaft
 

Reichwald, Ralf, Angelika Pößl, Agnes Schipanski (2012): Professionalisierung von Dienstleistungsarbeit und Innovationsfähigkeit in der Dienstleistungswirtschaft, in: Zukunftsfeld Dienstleistungsarbeit. Professionalisierung – Wertschätzung – Interaktion. Reichwald, Ralf, Martin Frenz, Sibylle Hermann, Agnes Schipanski, Hrsg., 2012. S. 19-43.

 

2012
Integrierte Unternehmenskommunikation in international tätigen Unternehmen.
 

Schipanski, Agnes (2012): Integrierte Unternehmenskommunikation in international tätigen Unternehmen. Entwicklung eines länderübergreifenden Modells zur prozessorientierten Gestaltung der Integration von Kommunikationsaktivitäten und Kommunikationsmitteln und dessen Anwendung auf ein Unternehmen der Landtechnikbranche, Wiesbaden: Vieweg+Teubner Verlag.

Lectures

  • Corporate Management
  • Leadership of teams, bands and ensembles
  • Leadership in complex systems, strategy
  • Project organisation
  • Communication and media management ("The Framework"; "The Creator")
  • Public and media markets (“Media markets and media policy”; “Publicity and communication channels”)
  • Presentation Techniques
  • Marketing instruments
  • HR development and organisational development

Research

Research Foci:

  • Organizational development,
  • Agile leadership and HR management,
  • Corporate culture,
  • Generation management,
  • Creative competence
  • Professionalization in the service sector
  • Innovation development, including in the creative industries (relevance, processes, perspectives)

Research Projects:

  • Leadership structures in bands and demands on future managers: qualitative survey of ensembles of the Berlin School of Popular Arts (formerly hdpk)
  • Generation Management, research project with students of the B.A. Media Management and the Master of Experience Communication

Creative competence: New perspectives and economic significance, research project with students of the B.A. Media Management

Further commitment

2019: Nomination for "Professor of the Year" (UNICUM Foundation; under the auspices of the Federal Ministry of Education and Research and the Federal Ministry of Economics and Energy)

2018 – 2019: President of the Rotary Club Berlin-Funkturm

Since 2016: Rotary Club Berlin-Funkturm

2012 – 2016: Rotary Club Leipzig-Centrum

2009 – 2015: Skål International (International Organisation for Travel and Tourism Experts)

2009 – 2012: Rotary Club Konstanz-Mainau

2009: Internationaler Bodensee Verkehrsverein e.V., Member of the Board

2003: EUTOP Bruxelles S.A., Brussels, scholarship holder of the LEONARDO DA VINCI programme, TU Ilmenau

1997: Member of the Council, TU Ilmenau

Educational and research visits (selection):

2019: Lecturer assignment in San Francisco (Silicon Valley) and Washington D.C. for the event "Advances in Artificial Intelligence and their Political Implications", Konrad-Adenauer-Stiftung; participation in the conference: How will Artificial Intelligence Impact Democracy?

2017: Science representative of a delegation of the German Bundestag to Taiwan

Teaching assignments:

Organizational Theory and Organizational Practice -Newer Developments in Corporate Organization in the course of study Business Administration Service Management at the DHBW Stuttgart, summer semester 2016

Organizational Theory and Organizational Practice - Forms of Organizational Structure and Process Organization - Recent Developments in Corporate Organization in the course of study Business Administration Service Management at the DHBW Stuttgart, summer semester 2014

Organizational Theory and Organizational Practice - Forms of Organizational Structure and Process Organization - Recent Developments in Corporate Organization in the course of study BWL-Service Management at the DHBW Stuttgart, summer semester 2013

Organization and project management in the course of study Business Administration Service Management at the DHBW Stuttgart, summer semester 2012

Event series and panel discussions:

Since 2019: Organisation and moderation of the "Ambassador Talk": event format of the SRH Berlin University of Applied Sciences with ambassadors from different countries

2015: Organisation and management of the conference "Qualities of Sustainability Communication" together with Professor Clemens Schwender at the SRH University of Popular Arts (hdpk), Berlin

2011 – 2013: Organisation and management of several scientific and practice-oriented workshops, among others "Interaction Work", "Further Education as a Service", "Law as a Service"

2012: Panelist on the topic "Status Quo Vadis: On the current state of the cultural and creative industries in Saxony" at the first impulse conference on the cultural and creative industries in Saxony, Leipzig

2012: Panelist on the topic "FOCUS: Always something new! Innovations in the creative industries".

Learn more about our wide range of study programmes
Whether full-time or working while studying. Small or big city. Discover our study programmes at 18 modern campuses.