SRH University
Professor

Prof. Dr. Hartwig Bohne

Professor for Internationales Hotelmanagement, Head of Internationales Hotelmanagement (Dual) and Global Hospitality Management

About me

2022 - Present

Chair Working Group of International Tea Tourism

2021 - Present

Founding Chair European Tea Culture Research Circle

2019 - 2022

Institute of Global Hospitality Research (IGHOR), Managing Director

2018

Dresden School of Management, Professor of International Hotel Management

Sowie Studiengangsleiter in den Programmen:

  • International Hotel Management B.A. since 2018
  • International Hotel Management B.A. DUAL since 2019
  • Hospitality Management. & Leadership M.A. 2019-2023
  • International Business & Leadership M.A. 2019-2023

November 2017

Dresden School of Management, lecturer of International Hotel Management

2015 - 2018

Promotion zum Dr.phil. bei Prof. Dr. Andreas Kagermeier, Universität Trier.

Titel: "Interdependenzen und Erfolgsfaktoren von Kooperationsmodellen zwischen Hotelketten und Hochschulen"im Bereich Freizeit- und Tourismusgeographie, FB VI

2013 - 2017

Deutscher Bundestag, Berlin, personal adviser to a member of parliament

2011

STRATEGIE Bohne – consulting for the hotel industry, Berlin

2008 - 2011

Kempinski AG, München, Director Apprenticeship Management and University Relations

2004 - 2008

Hotelverband Deutschland (IHA), Berlin, Economic Adviser

1999 - 2004

Universität Trier and EM Strasbourg Business School (Grand Ecole), Studies in Business Administration (B.A. and M.A.), majors: Politics and international management Degree: Diplom - Kaufmann (Master) in 2004

1999

Kempinski Hotel President Wilson, Geneva/Switzerland Receptionist and shiftleader Reception

1996 - 1999

Kempinski Hotel Taschenbergpalais, Dresden, Apprenticeship as hotel specialist

Publications

2023
 

Monographs and contributions to books

Maßnahmen zur Attraktivitätssteigerung der Hotellerie als Wunscharbeitgeber. In H. Bohne (Hrsg.). Arbeitswelt Hotellerie - Erfolgreiche Fachkräftegewinnung, kooperative Führungskultur und nachhaltige Personalentwicklung. Erich Schmidt Verlag, S. 325-330

Arbeitswelt Hotellerie - Erfolgreiche Fachkräftegewinnung, kooperative Führungskultur und nachhaltige Personalentwicklung. Erich Schmidt Verlag


2022

Monographs and contributions to books

Vink, L., Kappert-White, A., Bohne, H. (2022). Cultural heritage and tourism: Friesland tea. In L. Jolliffe (Hrsg.), Routledge Handbook of Tea Tourism. Routledge

Bohne, H. (2022). Internal Branding. In: D. Buhalis (Hrsg.), Encyclopedia of tourism management and marketing. Edward Elgar Publishing, pp. 749-751

Bohne, H. (2022). Cooperative Hotel HR Management. In D. Buhalis (Hrsg.), Encyclopedia of tourism management and marketing. Edward Elgar Publishing, pp.625-628

Bohne, H. (2022). Hotel HR Strategies. In D. Buhalis (Hrsg.), Encyclopedia of tourism management and marketing. Edward Elgar Publishing, pp. 595-598

Bohne, H. (2022). Tea consumption heritage. In D. Buhalis (Hrsg.), Encyclopedia of tourism management and marketing. Edward Elgar Publishing, pp. 335-337 

Bohne, H. (2022). Tea ceremonies. In D. Buhalis (Hrsg.), Encyclopedia of tourism management and marketing. Edward Elgar Publishing, pp. 331-335

Contribution to business journals

Bohne, H.  (2022): Teegenuss als Zeremonie – Kulturelles Erbe zwischen Tibet, Chile und Ostfriesland, in: Journal Culinaire – Kultur und Wissenschaft des Essens, Edition Wurzer & Vilgis, No. 35/2022 Camellia sinensis, pp. 38-44

 


2021

Monographs and contributions to books

Bohne, H. (2021). Keys to Success: Connective Structures for Educational Innovations in the Hotel Industry. In M. A. Gardini & M. C. Ottenbacher & M. Schuckert (Hrsg.): The Routledge Companion to International Hospitality Management. Routledge 

Contribution to peer-reviewed journals

Bohne, H. /Jolliffe, Lee (2021). Embracing Tea Culture in Hotel Experiences. In Journal of Gastronomy and Tourism, Volume 6, Numbers 1-2, December 2021, pp. 13-24(12)

Bohne, H.  (2021). Uniqueness of tea traditions and impacts on tourism: The East Frisian Tea Culture. In International Journal of Culture, Tourism, and Hospitality Research, special issue: Opportunities and Challenges at the Connection of Coffee, Tea, and Tourism, Vol. 15 No. 3, August 2021, pp. 371-383

Bohne, H.  (2021). Kooperative Bildungsstrukturen zwischen der Hotellerie und der Wissenschaft als Erfolgsmodelle für Arbeitgebermarkenbildung und Mitarbeitergewinnung. In Die Unternehmung, Swiss Journal of Business Research and Practice, Themenheft “Managing experimental co-creations in cooperative networks – Learnings from tourism”, 75. Jahrgang, 01/2021, pp. 76-95

Bohne, H.  (2021). Recruiting for luxury: Case studies of luxury hotel brands and their co-operative activities for recruiting. In Research in Hospitality Management, special issue: Luxury, 11:1, March 2021, pp. 45-51

Contribution to business journals

Bohne, H.  (2021): Berufsprofil Human Resource Manager/in, in: V. Borkmann/W. Bauer: FutureHotel Employee Profiles, Fraunhofer Verlag, Stuttgart, pp. 205-207

DEHOGA Sachsen/Straub, M./Freyer, W./Bohne, H.  (2021): Leitfaden zur Fachkräftesicherung und Steigerung der Arbeitgeberattraktivität im Gastgewerbe für den Landkreis Sächsische Schweiz-Osterzgebirge, DDV/adprint, Freita/Bannewitz


2019

Monographs and contributions to books

Bohne, H. (2019). Kooperationsorientiertes Personalmanagement für die Hotellerie. De Gruyter Oldenbourg Verlag


2018

Monographs and contributions to books

Bohne, H.  (2018). Innovative Netzwerke für erfolgreiche Personalarbeit in der Hotellerie: Kooperationen zwischen Hotelketten und Hochschulen. In. T. Ehlen & K. Scherhag (Hrsg.): Aktuelle Herausforderungen in der Hotellerie. Innovationen und Trends (= Schriften zu Tourismus und Freizeit, Band 22). Erich Schmidt Verlag

Contribution to peer-reviewed journals

Steinhauser, Carolin/Bohne, H.  (2018). Multi Channel Strategy: An empirical and theoretical analysis of online distribution channels in the hospitality industry. In Journal of Tourism Research, Volume 19, June 2018, pp. 107-122


2017

Contribution to business journals

Bohne, H.  (2017): Kapitel Arbeitsmarkt, in: Hotelverband Deutschland (IHA) e.V.: Hotelmarkt Deutschland 2017, S. 170-189


2016

Contribution to business journals

Bohne, H.  (2016): Kapitel Arbeitsmarkt, in: Hotelverband Deutschland (IHA) e.V.: Hotelmarkt Deutschland 2016, S. 172-189

October 2024


2015

Contribution to business journals

Bohne, H.  (2015c): Erwartungen der Generation Y, in: YOUCA Österreich – Das Karrieremagazin, Ausgabe 01/2015, pp. 12-14

Bohne, H.  (2015b): Kapitel Arbeitsmarkt, in: Hotelverband Deutschland (IHA) e.V.: Hotelmarkt Deutschland 2015, pp. 166-185

Bohne, H.  (2015a): Kommentar zum Personalmanagement, in: Harvard Business Manager, Ausgabe 07/2015, p. 87

 


2014

Contribution to business journals

Bohne, H.  (2014): Kapitel Arbeitsmarkt, in: Hotelverband Deutschland (IHA) e.V.: Hotelmarkt Deutschland 2014, pp. 152-167


2013

Monographs and contributions to books

Bohne, H. /Luthe, M. (2013). Aus Theorie und Praxis - Lebendige Ansätze für nachhaltige Mitarbeitergewinnung der europäischen Hotellerie. In M. A. Gardini & A. Brysch (Hrsg.): Personalmanagement im Tourismus: Erfolgsfaktoren erkennen - Wettbewerbsvorteile sichern. Erich Schmidt Verlag


2008

Contribution to business journals

Bohne, H.  (2008): Kapitel Konjunktur, Angebot und Nachfrage, in: Hotelverband Deutschland (IHA) e.V.: Hotelmarkt Deutschland 2008, pp. 5-45


2007

Contribution to business journals

Bohne, H.  (2007): Kapitel Konjunktur, Angebot und Nachfrage, in: Hotelverband Deutschland (IHA) e.V.: Hotelmarkt Deutschland 2007, S. 5-43


2006

Contribution to business journals

Bohne, H.  (2006): Kapitel Konjunktur, Angebot und Nachfrage, in: Hotelverband Deutschland (IHA) e.V.: Hotelmarkt Deutschland 2006, S. 5-34


2005

Contribution to business journals

Bohne, H.  (2005): Kapitel Konjunktur, Angebot und Nachfrage, in: Hotelverband Deutschland (IHA) e.V.: Hotelmarkt Deutschland 2005, pp. 5-30

Learn more about our wide range of study programmes
Whether full-time or working while studying. Small or big city. Discover our study programmes at 18 modern campuses.